Tuesday 21 February 2012

Pengalaman Belajar Subjek Prinsip Perakaunan

Assalamualaikum.

Alhamdulillah aku berjaya menamatkan zaman persekolahan rndah & menengah :)
Nmun , ade sst yg ingin aku kongsi di sini .
Swktu aku brde di Ting 4 , aku mengambil subjek Prinsip Perakaunan .
Aku ad basic dye sbb aku amek Perdagangan mse pOm 1-3 utk subjek KH ( Kemahiran Hidup ) .
Mungkin itu tkdir aku ^^

Bg aku , sbjek Akaun ( Acc ) nie lbeyh baek dr subjek Fizik & Kimia serta Matematik Tambahan .
Acc mmrlukan kfhman ktew t'hdp sst prinsip akaun .

Contoh :

Aset ( Dt )
Liabiliti ( Kt )
Hasil ( Kt )
Belanja ( Dt )
Ekuiti Pemilik = Modal ( Kt )

Bahagian Dt dlm Imbangan Duga ( ID ) , adalah BELANJA .
Bahagian Kt dlm Imbangan Duga ( ID ) , adalah HASIL .

Byk format akaun yg prlu dihafal .
Spew nk blaja kne kuat smgt , klu cpat ptus asa .
Jgn amek !
* Amaran Keras XD

I'm not lyin',,
It's true..

No comments: